Huippulaatuista tammea

Huippulaatuista tammea löytyi Saksasta

Renata entisöidään siihen asuun kuin se oli voittoisan vuoden 1928 Sandhamnin regatan jälkeen. Edellä mainittu tarkoittaa sitä, että entisöintityö asettaa suuret haasteet entisöinnissä käytettäville materiaalivalinnoille. Hyvälaatuisen puumateriaalin hankinta on paljon vaikeampaa kuin 85- vuotta sitten. Renatan kölipuussa ja keula- ja perärangassa on käytetty massiivitammea.  Nykypäivänä vastaava rakenne toteutettaisiin liimalla osia yhteen pienemmistä tammilankuista. Näin ei kuitenkaan toimittu 1920- luvulla, vaan rakenteet olivat ns. yhtä puuta ja liitoksia oli vähemmän.

Tarkoitukseen sopivaa tammea onnistuttiin löytämään Peterin hyvien suhteiden ansiosta entisen Itä-Saksan alueelta, johon nykyinen tehometsätalous ei sosialismin kaudella ehtinyt iskeä. Ironista kyllä, Renatalla maailman maineeseen purjehtinut sisäministeri Henrik Ramsay tuomittiin jatkosodan päätyttyä sotasyyllisoikeudenkäynnissä vankeuteen ja nyt hänen entisen veneensä entisöinnissä käytetään puuta, jota ei ehkä ilman toista maailmansotaa ja Itä-Saksaa olisi enää saatavissa.

Seuraava iso haaste materiaalihankinnoissa on runkolaudoituksessa käytettävän mahongin hankinta. Nykyisillä liimausmenetelmillä on helppo ”tappaa” laudassa olevat jännitteet ja saada laudoitus taipumaan haluttuun muotoon. Renatassa ei kuitenkaan liimata runkolaudoitusta, vaan se tiivistettiin laudoitukseen väliin tulevalla pellavalangalla ja lakalla.

Nyt kun tarvittava materiaali Renatan kölipuuta ja keula- ja perärankaa varten on hankittu ja linjapiirustukset ovat valmistuneet, voidaan alkaa veistämään Renatan ”selkärankaa, ” johon mallikaaret asennetaan rungon alkuperäisen muodon palauttamiseksi. Runkolaudoituksen tekoon päästäneen syksyllä.

Vastaa